CA
ES
EN

Articles Museu

Nous temps i nova museografia

#NouMuseuPortTarragona

Mercè Toldrà Dalmau

Data publicació: 27/07/2022

Abstract


Reforma integral d’un museu portuari creat l’any 2000. El pas del temps va fer que s’hagués d’intervenir tant en l’adequació de l’edifici, un antic magatzem de mercaderies, com en una nova museografia per aconseguir una experiència més emocionant, activa i moderna. La interactivitat i la immersió són presents en el #NouMuseuPortTarragona.

Paraules claus


L'impacte de la pandèmia als museus catalans

Antoni Laporte

Data publicació: 20/09/2022

Abstract


La covid-19 va provocar un impacte profund en el sistema cultural i, per extensió, en l’àmbit patrimonial, a Catalunya. El caràcter planetari de la pandèmia ha suposat uns efectes similars a tots els països. El confinament domiciliari, primer, i les limitacions en la mobilitat, durant els dos anys que ha durat la pandèmia, van generar impactes severs en la freqüentació, en els ingressos i molt especialment en els equips de treball. Des de situacions més contundents com l’aturada i els consegüents ERTO fins a la paralització de les activitats, l’empremta de la covid ha marcat un abans i un després en el sector. Cal indicar que els efectes han estat diferents segons tres factors principals: la localització (els museus situats en territoris amb una forta recepció de turistes han patit més), la grandària (gestionar un equip ampli en temps de confinament i teletreball ha estat més complex en les grans organitzacions) i segons la titularitat (tot i que l’impacte ha estat generalitzat i els grans museus de titularitat pública han patit efectes severs, la situació ha estat molt dramàtica entre el ric entramat d’equipaments de titularitat privada que depenen majoritàriament dels ingressos procedents de la freqüentació de visitants). En aquests llargs mesos de pandèmia el sector ha concentrat una part molt considerable dels seus esforços a augmentar i millorar la seva oferta digital. Esperem que la pandèmia hagi servit per consolidar aprenentatges i la posada al dia dels seus recursos digitals.

Paraules claus


A propòsit de la nova definició de museu del segle XXI

Teresa Reyes Bellmunt

Data publicació: 01/07/2021

Abstract


Els museus són el reflex de la societat del moment, raó per la qual la seva definició evoluciona amb els canvis que experimenta. L’ICOM ha anat variant la definició de museu al llarg dels setanta-cinc anys d’existència, i ara és el moment per a un nou impuls que l’actualitzi per adaptar-la a la realitat dels museus del segle XXI. Després d’alguns entrebancs, ara com ara hi ha una metodologia ben definida que dona l’oportunitat de participar obertament a tot el sector museístic d’arreu del mon, amb l’objectiu d’assolir la seva aprovació a la propera Conferència General, que se celebrarà a Praga durant l’estiu de 2022.

Paraules claus


Adolescents i museus. El públic impossible?

Anàlisi de les percepcions i opinions dels joves i adolescents sobre els museus

Marta Miras

Data publicació: 09/11/2021

Abstract


Aquesta investigació vol centrar-se a saber quines són les percepcions i les opinions dels joves en relació amb el museus, si realment aquest suposat desinterès és fruit d'una etapa totalment “hormonada” on es té el cap als núvols o si les institucions no sabem adaptar-nos a aquest tipus de públic, i no se’ls ofereixen els estímuls, el llenguatge i les respostes que busquen. Quin és el punt intermedi que cal per entendre'ns? És possible aconseguir un equilibri entre nosaltres?

Paraules claus


'Dona’m la mar', una altra forma de mirar

La incorporació de la perspectiva de gènere en el relat museístic

Catalina Gayà Morla i Laia Seró Moreno

Data publicació: 24/03/2019

Abstract


A finals de 2017, el Museu Marítim de Barcelona (MMB) va engegar Dona’m la mar, un projecte de recerca per incorporar la perspectiva de gènere a la narrativa del museu. Ara bé, volent incloure la veu de les dones com a part activa de la institució, Dona’m la mar també ens ha fet repensar quin és el rol del museu com a creador de relat en una societat que vol ser més igualitària. La recerca s’estructura entorn de cinc grups de discussió en què han participat dones que treballen i viuen la mar des de diferents àrees. Aquesta és l’experiència d’un museu que, com a la institució generadora de coneixement i memòria col·lectiva que és, ha assumit la seva responsabilitat social com a creador d’opinió pública i s’ha atrevit a formular noves preguntes per a la construcció del canvi: com narren la mar les dones de la mar?

Paraules claus