CA
ES
EN

Articles Cultural management

1. El mapping de Sant Climent de Taüll

Nova llum per a la museografia, un revulsiu per a la Vall de Boí

Josep Font Sentias

Publication date: 20/05/2020

Abstract


L’article descriu els antecedents, el procés de creació i l’impacte del mapping de Sant Climent de Taüll, que posa en valor la pintura mural conservada in situ, reprodueix les pintures conservades al MNAC i restitueix la pintura original del segle XII.

El romànic de la Vall de Boí, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO l’any 2000, l’església de Sant Climent en particular, i la pintura mural de l’absis, específicament, són una de les icones de l’art medieval europeu, i una carta de presentació de Catalunya al món.

La dimensió simbòlica del monument –pel rol que l’art romànic va tenir en la construcció de l’imaginari col·lectiu a inicis del segle XX– afegia risc a la decisió de substituir una còpia en guix de la pintura mural per una museografia virtual, mitjançant un mapping. L’impacte que va tenir en el públic i els premis internacionals que va obtenir conviden a posar en valor l’ecosistema d’innovació i de creatius de Realitat Estesa a Catalunya, valorar el mapping com a estratègia museogràfica, i plantejar algunes consideracions en relació al Consorci que gestiona el romànic de la Vall de Boí.

Keywords


El mapping de Sant Climent de Taüll

Nova llum per a la museografia, un revulsiu per a la Vall de Boí

Josep Font Sentias

Publication date: 20/05/2020

Abstract


L’article descriu els antecedents, el procés de creació i l’impacte del mapping de Sant Climent de Taüll, que posa en valor la pintura mural conservada in situ, reprodueix les pintures conservades al MNAC i restitueix la pintura original del segle XII.

El romànic de la Vall de Boí, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO l’any 2000, l’església de Sant Climent en particular, i la pintura mural de l’absis, específicament, són una de les icones de l’art medieval europeu, i una carta de presentació de Catalunya al món.

La dimensió simbòlica del monument –pel rol que l’art romànic va tenir en la construcció de l’imaginari col·lectiu a inicis del segle XX– afegia risc a la decisió de substituir una còpia en guix de la pintura mural per una museografia virtual, mitjançant un mapping. L’impacte que va tenir en el públic i els premis internacionals que va obtenir conviden a posar en valor l’ecosistema d’innovació i de creatius de Realitat Estesa a Catalunya, valorar el mapping com a estratègia museogràfica, i plantejar algunes consideracions en relació al Consorci que gestiona el romànic de la Vall de Boí.

Keywords


El Museu Virtual de la Moda de Catalunya

Projecte, gestió i nous desafiaments de la museologia digital

Grup Walden

Publication date: 22/03/2019

Abstract


Throughout history, fashion has played an important role in the manufacturing and commercial landscape of countries – and still does. A large number of Catalan museums reflect this reality and preserve numerous items of clothing in their storehouses, largely unknown to the general public. The Museu Virtual de la Moda de Catalunya, a virtual museum of the Catalan fashion, aims at enhancing the notability of such a cultural heritage in an innovative way and without dissociating it from its original territory. In this regard the Museu Virtual arises as a proposal to work, together with 38 museums from all over the Catalan territory, on the management and transfer of the knowledge related to this heritage through an online platform, tackling the latest challenges of the digital museology.

Keywords