Autores: Marta Bertran Armadans (tècnica de patrimoni cultural), Laura Costa Mateo (cap de la Unitat de la Xarxa de Museus Locals) i Muntsa Guasch Solé (tècnica de patrimoni cultural) – Oficina de Patrimoni Cultural, Diputació de Barcelona
Marta Bertran Armadans , Laura Costa , Muntsa Guasch Solé
Data publicació: 27/04/2023
Abstract
El 22 de novembre de 2022 es va celebrar al Paranimf de l’Escola Industrial, a Barcelona, la jornada “Museus, conflictes i crisis humanitàries. El patrimoni com a eina de construcció massiva”, que es va poder seguir tant de manera presencial com en línia. Al llarg de la jornada, destacats especialistes de la matèria i professionals del sector museístic van reflexionar sobre com els museus poden intervenir durant i després dels conflictes i les crisis humanitàries. Tant pel que fa a la salvaguarda dels béns patrimonials, com a les iniciatives d’acció social i humanitària, i a la tasca de reparació, memòria i educació per la pau. En aquest article es recullen les aportacions realitzades pels ponents que hi van intervenir, així com una reflexió final a tall de conclusió.
Paraules claus
Les peces dels museus usades per al treball de la memòria i les emocions
Data publicació: 25/03/2019
Abstract
L’ús de l’objecte des de la vessant didàctica s’ha estudiat extensament i no és un fet nou. De fet, ja a principis del segle XX, els pares del mètode Montessori i Decroly el consideraven un potent generador de connexions per a l’aprenentatge infantil, en tant que, com a elements de referència, els objectes ens ajuden a fixar els conceptes apresos i estimulen també nous aprenentatges.
Però més enllà d’incentivar l’aprenentatge en edats primerenques, els objectes són importants evocadors del record. I precisament aquest potencial per crear connexions amb la memòria i, sobretot, la seva capacitat de despertar emocions són els eixos estructurals de l’estudi que presentem a continuació.
Paraules claus