CA
ES
EN

Articles Covid-19

#museuobert: una iniciativa perquè els museus no s’aturessin durant el confinament

Enric Zapatero , Mari Vállez

Data publicació: 26/07/2022

Abstract


La pandèmia de la COVID-19 va comportar, en el seu inici, un confinament que va aturar l’activitat cultural a tot el món. Els museus van haver de tancar les seves portes i la única via de comunicació era mitjançant els seus propis espais digitals. Iniciatives com #museuobert van néixer davant de la necessitat de mantenir el sector cultural viu i alhora ajudar a canviar el paradigma de la comunicació digital dels museus. La difusió de col·leccions en línia és el present i futur de molts museus i els departaments de comunicació ho han d’entendre i adaptar-se a la situació per ser presents en la conversa social i cultural.

Paraules claus


L'impacte de la pandèmia als museus catalans

Antoni Laporte

Data publicació: 20/09/2022

Abstract


La covid-19 va provocar un impacte profund en el sistema cultural i, per extensió, en l’àmbit patrimonial, a Catalunya. El caràcter planetari de la pandèmia ha suposat uns efectes similars a tots els països. El confinament domiciliari, primer, i les limitacions en la mobilitat, durant els dos anys que ha durat la pandèmia, van generar impactes severs en la freqüentació, en els ingressos i molt especialment en els equips de treball. Des de situacions més contundents com l’aturada i els consegüents ERTO fins a la paralització de les activitats, l’empremta de la covid ha marcat un abans i un després en el sector. Cal indicar que els efectes han estat diferents segons tres factors principals: la localització (els museus situats en territoris amb una forta recepció de turistes han patit més), la grandària (gestionar un equip ampli en temps de confinament i teletreball ha estat més complex en les grans organitzacions) i segons la titularitat (tot i que l’impacte ha estat generalitzat i els grans museus de titularitat pública han patit efectes severs, la situació ha estat molt dramàtica entre el ric entramat d’equipaments de titularitat privada que depenen majoritàriament dels ingressos procedents de la freqüentació de visitants). En aquests llargs mesos de pandèmia el sector ha concentrat una part molt considerable dels seus esforços a augmentar i millorar la seva oferta digital. Esperem que la pandèmia hagi servit per consolidar aprenentatges i la posada al dia dels seus recursos digitals.

Paraules claus


Museus i gent gran. Què podem fer?

Maria Teresa Pérez Testor

Data publicació: 09/11/2022

Abstract


Aquest article és una recopilació d’activitats realitzades a partir del inici de la pandèmia de la Covid-19 per al col·lectiu de la gent gran.

“El museu s’apropa”, “Els museus a tan sols un clic”, “Els museus et visiten”, “Els museus t’esperen”, “Art Gran”, “Amb sucre o sense”, “Projecte culturaMENT”, “Donem la benvinguda a la Gent Gran (DIM 2021)”, “Sessions de contrast per a projectes adreçats a les persones grans”.

Aquestes activitats han estat organitzats per diferents entitats com Apropa Cultura, Taula de Treball de Museus i Accessibilitat, la regidoria de l’Ajuntament de Barcelona, l’Agencia de Salut Pública de l’Ajuntament de Barcelona, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, la Gerència de la Diputació de Barcelona i el Grup de Reflexió d’Activitats i Públics.

Paraules claus