CA
ES
EN

Articles Heritage

#museuobert: una iniciativa perquè els museus no s’aturessin durant el confinament

Enric Zapatero , Mari Vállez

Data publicació: 26/07/2022

Abstract


La pandèmia de la COVID-19 va comportar, en el seu inici, un confinament que va aturar l’activitat cultural a tot el món. Els museus van haver de tancar les seves portes i la única via de comunicació era mitjançant els seus propis espais digitals. Iniciatives com #museuobert van néixer davant de la necessitat de mantenir el sector cultural viu i alhora ajudar a canviar el paradigma de la comunicació digital dels museus. La difusió de col·leccions en línia és el present i futur de molts museus i els departaments de comunicació ho han d’entendre i adaptar-se a la situació per ser presents en la conversa social i cultural.

Paraules claus


Nous temps i nova museografia

#NouMuseuPortTarragona

Mercè Toldrà Dalmau

Data publicació: 27/07/2022

Abstract


Reforma integral d’un museu portuari creat l’any 2000. El pas del temps va fer que s’hagués d’intervenir tant en l’adequació de l’edifici, un antic magatzem de mercaderies, com en una nova museografia per aconseguir una experiència més emocionant, activa i moderna. La interactivitat i la immersió són presents en el #NouMuseuPortTarragona.

Paraules claus


L'impacte de la pandèmia als museus catalans

Antoni Laporte

Data publicació: 20/09/2022

Abstract


La covid-19 va provocar un impacte profund en el sistema cultural i, per extensió, en l’àmbit patrimonial, a Catalunya. El caràcter planetari de la pandèmia ha suposat uns efectes similars a tots els països. El confinament domiciliari, primer, i les limitacions en la mobilitat, durant els dos anys que ha durat la pandèmia, van generar impactes severs en la freqüentació, en els ingressos i molt especialment en els equips de treball. Des de situacions més contundents com l’aturada i els consegüents ERTO fins a la paralització de les activitats, l’empremta de la covid ha marcat un abans i un després en el sector. Cal indicar que els efectes han estat diferents segons tres factors principals: la localització (els museus situats en territoris amb una forta recepció de turistes han patit més), la grandària (gestionar un equip ampli en temps de confinament i teletreball ha estat més complex en les grans organitzacions) i segons la titularitat (tot i que l’impacte ha estat generalitzat i els grans museus de titularitat pública han patit efectes severs, la situació ha estat molt dramàtica entre el ric entramat d’equipaments de titularitat privada que depenen majoritàriament dels ingressos procedents de la freqüentació de visitants). En aquests llargs mesos de pandèmia el sector ha concentrat una part molt considerable dels seus esforços a augmentar i millorar la seva oferta digital. Esperem que la pandèmia hagi servit per consolidar aprenentatges i la posada al dia dels seus recursos digitals.

Paraules claus


El Museu Virtual de la Moda de Catalunya

Projecte, gestió i nous desafiaments de la museologia digital

Grup Walden

Data publicació: 22/03/2019

Abstract


Al llarg de la història, la moda ha jugat (i encara ho fa) un paper important en el panorama industrial i comercial del país, i molts museus catalans reflecteixen aquesta realitat. I és que els seus magatzems conserven un gran número de peces de vestir majoritàriament desconegudes pel gran públic. El Museu Virtual de la Moda de Catalunya pretén donar visibilitat a aquesta herència d’una forma innovadora i sense desvincular la memòria del seu propi territori. En aquest sentit, i amb la cooperació de trenta-vuit institucions museístiques d’arreu del territori català, sorgeix com una proposta de gestió i transferència del coneixement a través d’una plataforma en línia que marca els nous desafiaments de la museologia digital.

Paraules claus