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Artículos Extended reality

1. El mapping de Sant Climent de Taüll

Nova llum per a la museografia, un revulsiu per a la Vall de Boí

Josep Font Sentias

Fecha publicación: 20/05/2020

Abstract


L’article descriu els antecedents, el procés de creació i l’impacte del mapping de Sant Climent de Taüll, que posa en valor la pintura mural conservada in situ, reprodueix les pintures conservades al MNAC i restitueix la pintura original del segle XII.

El romànic de la Vall de Boí, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO l’any 2000, l’església de Sant Climent en particular, i la pintura mural de l’absis, específicament, són una de les icones de l’art medieval europeu, i una carta de presentació de Catalunya al món.

La dimensió simbòlica del monument –pel rol que l’art romànic va tenir en la construcció de l’imaginari col·lectiu a inicis del segle XX– afegia risc a la decisió de substituir una còpia en guix de la pintura mural per una museografia virtual, mitjançant un mapping. L’impacte que va tenir en el públic i els premis internacionals que va obtenir conviden a posar en valor l’ecosistema d’innovació i de creatius de Realitat Estesa a Catalunya, valorar el mapping com a estratègia museogràfica, i plantejar algunes consideracions en relació al Consorci que gestiona el romànic de la Vall de Boí.

Palabras claves


El mapping de Sant Climent de Taüll

Nueva luz para la museografía, un revulsivo para el Valle de Boí

Josep Font Sentias

Fecha publicación: 20/05/2020

Abstract


El artículo describe los antecedentes, el proceso de creación y el impacto del mapping de Sant Climent de Taüll, que pone en valor la pintura mural conservada in situ, reproduce las pinturas conservadas en el MNAC y restituye la pintura original del siglo XII.

El románico del Valle de Boí, declarado Patrimonio Mundial por la Unesco en el año 2000, la iglesia de Sant Climent en particular, y la pintura mural del ábside, específicamente, es uno de los iconos del arte medieval europeo, y una carta de presentación de Cataluña al mundo.

La dimensión simbólica del monumento —por el rol que el arte románico tuvo en la construcción del imaginario colectivo a principios del siglo XX— añadía riesgo a la decisión de sustituir una copia en yeso de la pintura mural por una museografía virtual, mediante un mapping. El impacto que tuvo en el público y los premios internacionales que obtuvo invitan a poner en valor el ecosistema de innovación y de creativos de Realidad Aumentada en Cataluña, valorar el mapping como estrategia museográfica, y plantear algunas consideraciones en relación con el consorcio que gestiona el románico en el Valle de Boí.

Palabras claves