CA
ES
EN

Articles Extended reality

1. El mapping de Sant Climent de Taüll

Nova llum per a la museografia, un revulsiu per a la Vall de Boí

Josep Font Sentias

Data publicació: 20/05/2020

Abstract


L’article descriu els antecedents, el procés de creació i l’impacte del mapping de Sant Climent de Taüll, que posa en valor la pintura mural conservada in situ, reprodueix les pintures conservades al MNAC i restitueix la pintura original del segle XII.

El romànic de la Vall de Boí, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO l’any 2000, l’església de Sant Climent en particular, i la pintura mural de l’absis, específicament, són una de les icones de l’art medieval europeu, i una carta de presentació de Catalunya al món.

La dimensió simbòlica del monument –pel rol que l’art romànic va tenir en la construcció de l’imaginari col·lectiu a inicis del segle XX– afegia risc a la decisió de substituir una còpia en guix de la pintura mural per una museografia virtual, mitjançant un mapping. L’impacte que va tenir en el públic i els premis internacionals que va obtenir conviden a posar en valor l’ecosistema d’innovació i de creatius de Realitat Estesa a Catalunya, valorar el mapping com a estratègia museogràfica, i plantejar algunes consideracions en relació al Consorci que gestiona el romànic de la Vall de Boí.

Paraules claus


El mapping de Sant Climent de Taüll

Nova llum per a la museografia, un revulsiu per a la Vall de Boí

Josep Font Sentias

Data publicació: 20/05/2020

Abstract


L’article descriu els antecedents, el procés de creació i l’impacte del mapping de Sant Climent de Taüll, que posa en valor la pintura mural conservada in situ, reprodueix les pintures conservades al MNAC i restitueix la pintura original del segle XII.

El romànic de la Vall de Boí, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO l’any 2000, l’església de Sant Climent en particular, i la pintura mural de l’absis, específicament, són una de les icones de l’art medieval europeu, i una carta de presentació de Catalunya al món.

La dimensió simbòlica del monument –pel rol que l’art romànic va tenir en la construcció de l’imaginari col·lectiu a inicis del segle XX– afegia risc a la decisió de substituir una còpia en guix de la pintura mural per una museografia virtual, mitjançant un mapping. L’impacte que va tenir en el públic i els premis internacionals que va obtenir conviden a posar en valor l’ecosistema d’innovació i de creatius de Realitat Estesa a Catalunya, valorar el mapping com a estratègia museogràfica, i plantejar algunes consideracions en relació al Consorci que gestiona el romànic de la Vall de Boí.

Paraules claus